حدود 40 سال پیش موضوع جایگاه سازی " تمرکز بر ذهن مشتری" به عنوان اصلی ترین روش برند سازی و توسعه بازار توسط ال ریس و جک تروت در دنیا مطرح شد. بعد از گذشت 4 دهه این استراتژی همچنان اثربخشی خودش را به عنوان موثرترین ابزار ساخت برند و توسعه بازار حفظ کرده است.
ولی استراتژی جایگاه سازی از یک نقطه ضعف رنج میبرد.
در استراتژی جایگاه یابی، برند جهت یافتن جای خالی در ذهن مشتری تلاش میکند ولی این روش کاملا شفاهی است. درصورتیکه بهترین راه نفوذ به ذهن روش بصری یا دیداری میباشد تصاویر نقش بسیار مهمی را در بازاریابی بازی میکنند و یکی از مهمترین این نقشها تحریک کردن احساسات مخاطبین است.
در سال 1973 پروفسور لیونل استندینگ تحقیقی را در خصوص بررسی قدرت بصری انجام داد. او از داوطلبین خواست تا 10000 (ده هزار) عکس را در یک دوره 5 روزه نگاه کنند، هر عکس فقط 5 ثانیه به داوطلب نشان داده میشد. بعد از اتمام عکسها از داوطلبین خواسته شد بین جفت عکسهایی که همزمان به آنها نشان داده میشود مشخص کنند کدامها را دیده اند و کدامها را ندیده اند، آنها 70% عکسهایی را که دیده بودند را بخاطر آوردند. حال سوال اینجاست که بین 10000 (ده هزار) شعار سازمانی یا ایده ای که میشنوید چندتا را به خاطر میاورید؟
در این پست میخواهیم یکی از الگوهای تبلیغاتی موثر را برای شما معرفی کنیم. این الگو «AIDA» نام دارد، که به سبکهای مختلفی میتوان آن را پیادهسازی کرد.
AIDA مخفف شده از چندین کلمه است:
· توجه – Attention
علاقه – Interest
خواست – Desire
عمل – Action
این ساختار به صورت مرحلهای پیادهسازی میشود.
1. 1. مرحله اول: طرح مساله و به چالش کشیدن مخاطب
2. مرحله دوم: معرفی منجی داستان
3. مرحله سوم: معرفی و نمایش کاربردهای محصول
4. مرحله چهارم: بیان ویژگیهای مهم و غیر مهم محصول برای مخاطب
5. مرحله پنجم: معرفی «گل درشت» منافع محصول برای مخاطب
6. مرحله ششم: فراموشکار فرض کردن مخاطب
7. مرحله هفتم: درخواست برای اقدام از مخاطب
8. مرحله هشتم: شعار شرکت
اگر بهتازگی وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدهاید ممکن است فهمیدن اصطلاحات این حوزه و تسلط بر آن برایتان قدری دشوار به نظر برسد. ممکن است بعد از شنیدن مکالمات، اصطلاحات و مخففهایی که در مکالمات روزمره متخصصین این حوزه میشنوید احساس سردرگمی کنید.
در ادامه برای رهایی از این سردرگمی، با ۲۰ کلمه کلیدی زیر که در صنعت دیجیتال مارکتینگ استفاده زیادی دارند، آشنا شوید.
1. نرخ تبدیل به کلیک (Click Through Rate) CTR
نرخی است که درصد افرادی که روی لینک کلیک میکنند را به ما نشان میدهد که معمولاً برای ایمیل، آگهی، وبسایت و … بیان میشود. درصد بیشتر CTR نشاندهنده بازدید بیشتر افراد است که فاکتور بسیار ارزشمندی برای سنجش فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود.