قانون اول برندسازی؛ گسترش
نویسنده : بهروز لطفیان
قدرت هر برند رابطه عکس با تعداد محصولات/ خدمات ارائه شده توسط آن برند دارد. به زبان سادهتر، هرچه به تعداد محصولات و خدمات یک برند اضافه شود قدرت آن برند ضعیفتر میشود. دلایل متعددی را میتوان برای اثبات این ادعا ذکر کرد ولی بهنظر من مهمترین دلیل افت این قدرت به کاهش قدرت تصمیمگیری مشتری برمیگردد. از طرف دیگر، هرچه تعداد محصولات و خدمات یک برند زیادتر شود ساخت جایگاه برای آن برند سختتر خواهد شد. مشتریان برندی را بهخاطر خواهند سپرد که با یک تا سه کلمه قابل توصیف باشد.
به عبارتی دیگر، هرچه کوتاهتر، بهتر. لذا برای کوتاهتر شدن و نفوذ در ذهن باید متمرکز شد، در صورتیکه بسیاری از صاحبان صنایع عکس آن عمل میکنند و علاقه شدید به گسترش برندشان دارند. ما این پدیده را تله گسترش مینامیم.