Advertising and Marketing in simple words

دانشنامه تبلیغات و بازاریابی آنلاین به زبان ساده

Advertising and Marketing in simple words

دانشنامه تبلیغات و بازاریابی آنلاین به زبان ساده

در این پایگاه به توضیح و تشریح اطلاعات، اصطلاحات تبلیغات دیجیتال در فضای آنلاین و راهکارهای حضور در فضای مجازی و اینترنت می پردازیم.

تبلیغات

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

قانون پنجم برندسازی: واژه

نویسنده : بهروز لطفیان

یک برند باید تلاش کند تا مالک یک واژه در ذهن مخاطبان شود ولی توجه داشته باشید که آن واژه متعلق به رقیب نباشد چون هنگامی‌که یک واژه کاملا با یک برند مرتبط شد، برای رقیب آن برند غیر‌ممکن است تا بتواند در آن خصیصه موفق شود. منظور از تخصیص یک واژه به برند را با مثال‌هایی روشن می‌کنم؛ بنز مترادف با پرستیژ، ولوو مترادف با ایمنی و بی‌ام‌دبلیو مترادف با لذت رانندگی. این تلاش باید تا جایی ادامه داشته باشد که مردم نام تجاری آن برند را به‌عنوان نام ژنریک (عام) دسته‌ای که آن کالا قرار دارد استفاده کنند، مانند کلینکس که نام عام دستمال کاغذی شده است، دلستر که نام عام ماء‌الشعیر در ایران است و تاید که نام عام پودر لباسشویی است.


سوالی که مطرح می‌شود این است، اگر برندی مالکیت یک واژه را بگیرید مابقی خصوصیات آن برند چه می‌شود؟ متاسفانه باید گفت تنها راه نفوذ در ذهن مخاطبان در اختیار گرفتن یک واژه است و برندها باید لیست بلند بالایی را که از خصوصیات خوب کالا یا خدمات خود دارند فراموش کنند البته که این نیاز به فداکاری صاحبان آن برند دارد.


پیروزی از آن کیست؟ تجارت سنتی یا الکترونیک


نویسنده : مسلم نوری

 

بدون شک نمی‌توان از میان تجارت سنتی یا الکترونیک با قطعیت یکی را انتخاب کرد. اگر چه بسیاری معتقدند تجارت سنتی جایی در فضای رقابتی کسب‌و‌کار آینده نخواهد داشت اما برخی نیز اعتقاد دارند با بهره‌گیری از اصول دقیق تجارت می‌توان در تمام مکان‌ها وارد تجارت شد، چه بسا بسیاری از مردم به تجارت الکترونیک بدبین هستند و اذعان می‌کنند جرات ریسک معامله‌های بزرگ در این فضا‌ها را ندارند.اگر روش‌های تجارت را در دوره‌های گذشته تا به امروز مورد مطالعه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که با مرور زمان علاوه بر اینکه نیازهای انسان تغییر کرده، تحولات چشمگیری نیز در روش‌های تجارت به وجود آمده است.

 

معامله کردن در دنیای کنونی به قدری آسان شده که با چند کلیک موس در صفحه‌های شرکت‌های مختلفی که وارد دنیای تجارت الکترونیک شده‌اند می‌توان نیازهای خود را برطرف ساخت. کارآفرینان در حال تغییر مسیرهای ارتباطی هستند که می‌توان خود را به مشتریان نزدیک کرد تا با روش‌های جدید بهترین و سریع‌ترین معاملات را انجام دهند. روش‌هایی که شرکت‌ها برای توزیع و ارسال محصولات در نظر می‌گیرند در جلب رضایتمندی مشتریان بسیار مهم است.

 

 

قانون چهارم برندسازی: تبلیغات


نویسنده: بهروز لطفیان

 

طبق مطالب گفته شده در قانون سوم برندسازی تبلیغات نمی‌تواند یک نام تجاری را خلق کند ولی بودجه تبلیغاتی یک شرکت مانند بودجه دفاعی یک کشور است. کشورها در زمان صلح نیاز به تسلیحات نظامی ندارند ولی اگر برای این منظور بودجه‌ای اختصاص داده نشود کشورهای دیگر ممکن است قصد حمله و تسخیر آنها را بکنند. در زبان تجارت پول هنگفتی که در تبلیغات هزینه می‌شود مانع غلبه رقبا بر شما می‌شود.

 

شرکت‌ها به هر حال پس از معروفیت دیر یا زود توانایی خود را در اوج شهرت ماندن از دست می‌دهند و باید مسیر خود را تغییر داده و به وادی تبلیغات قدم بگذارند. باید توجه داشت بودجه تبلیغات برعکس نظر بسیاری از بزرگان تبلیغات که آن را سرمایه‌گذاری برای برند می‌دانند، سرمایه‌گذاری قابل برگشتی برای شرکت نیست ولی مانند حق بیمه‌ای است که شرکت شما را در برابر رقبا حمایت می‌کند. لذا تبلیغات ابزار مناسبی برای برندها و پیشرو ماندن در هر مارکت است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که یک برند برای حفاظت از حریمش چه چیزی را باید تبلیغ کند؟

 

قانون سوم برندسازی: شهرت


نویسنده: بهروز لطفیان

 

به طور قطع می‌توان گفت که آژانس‌های تبلیغاتی معتقدند که یک برند را می‌توانند از طریق تبلیغات به‌وجود آورند و لذا اگر با اکثر آنها صحبت شود آنها انجام کارهای بهتر و خلاق‌تر از طریق شناسایی نیازهای مشتری را عامل ساخته شدن یک برند می‌دانند.

 

ما موافق این نظر نیستیم!

 

اکثر بازاریابان و افرادی که در این صنعت، دستی بر آتش دارند خلق یک برند را با حفظ و مراقبت از آن اشتباه می‌گیرند. برندهای موجود و مشهور مانند میهن، کاله و ده‌ها برند دیگر نیازمند تبلیغات هستند، ولی تبلیغات نمی‌تواند یک برند را جاودانه کند و از آن مهم‌تر قادر به خلق یک برند نوپا یا گمنام نیست.